onsdag 6 juli 2011

I- Övning

Detta är en av mina favoritövningar som jag starkt rekommenderar för alla hästar och alla ryttare. man övar på nästan allting och man kan ta allt i delar. Att man rider bara på ett hinder eller mixa ihop till en liten "bana" Det är en av mina favoritövningar då man kan göra det på så många olika sätt, hindertyper och kombinationer. Denna gång har jag valt att ha:
  1.   Man börjar på volten och hoppar ett litet hinder (t.e.x. sockerbitar/kuber) och går vidare till nästa sockerbitshinder. Om man vill kan man hoppa runt på volten och hoppa fram lite smått på de. 
Tänk på
Att hästen hela tiden ska följa dig i volten. Rid fram på mycket volter och ställ både utåt och inåt för att göra hästen lösgjord och göra övningen lättare.

    2. Efter volten så fortsätter man fram 2-3 galopp språng till en studskombination. För storhäst är det 3 meter i  mellan och för varje ponnykategori drar man av 10cm så för storhäst blir det 2.80m

    3. Efter studsen kan man om man vill vända och göra samma sak igen.  Men då har jag tänkt att det är 2-4 galopp språng fram till ett hinder som kan vara exakt vad som helst.

Som sagt är denna lilla bana oändlig på kombinationer om hur man kan göra den. Forma den efter dig och din häst.
Men min kompis häst som är väldigt pigg och på och har svårt att travhoppa så är denna övning super att ta trav mellan sockerbitarna, landa i galopp, sakta av till trav, landa i galopp och galoppera över studsen och beroende på hur långt avstånd man har till sista hindret sakta av till trav, skritt eller halt och galopphoppa sista.

Frågor?  Kommentera och dela med dig av dina bästa övningar. Du kan också skicka de till Kabayo@live.se :)


1 kommentar:

  1. Godigodi att du gör övningar & även visar hur man gör dom, ger olika förslag & säger vad som ät bra med dom! (Y)

    SvaraRadera

Komentera här