tisdag 5 juli 2011

I- Mina bästa tips!

Jag strävar ALLTID efter att kunna utvecklas och bli bättre inom ridningen. Från marken och på hästen vill jag alltid kunna prestera så bra som jag kan. 

Mina 5 bästa tips är:
  • Var ödmjuk, tro inte att du är bättre än alla andra utan kolla på dig själv och inse att du inte kan allt. Sluta ALDRIG vilja lära dig nya saker, sträva alltid efter att bli bättre och lyssna på råd*.
  • Hitta någon person som du tycker är duktig och be om tips och råd. Ta åt dig av allt som sägs. Och med allt menar jag att du själv avgör om du tycker det är lämpligt för dig /och /din häst och det är du (Och kanske andra kunniga personer runt om dig) som avgör om du väljer att följa rådet och prova det.
  • Om någon påpekar att du gör någonting fel eller att du kan ändra någonting för att förbättra t.e.x. din ridning och du är osäker, fråga någon eller flera kunniga personer om råd och dra en egen slutsats, kanske med hjälp av personernas råd. 
Tillexempel:
  1. Om någon kommer och säger att du har tummarna nedåt och säger att det blir bättre inverkan om du vänder upp tummarna, så lyd rådet och det är bra att fråga (om du har) din tränare vad hon/han säger.
  2. Om någon kommer fram och säger att du har för skarpt bett på din häst/ponny. Samma sak här, det är alltid bra, och även bäst att prata med kunniga personer om bett, och gärna tränare eller kunnig som står dig och hästen nära. Som vet hur hästen är och fungerar och därifrån välja ett bett. 
Förstår ni hur jag menar?

  •  Vad du än kommer att stöta på inom sporten så har personer nästan alltid olika åsikter om saker och ting. Tycker det är viktigt att ha i bakhuvudet, en bra sak att komma ihåg enligt mig helt enkelt. 
  • Ha roligt och var klok med vad du gör. Du ska inte känna dig tvingad till att rida, du ska tycka att det är roligt! Ridning är en lek på blodigt allvar som Tobbe Larsson sa i Ponnyakuten. Kom ihåg det!
    -Var snäll mot din vän, den gör nästan alltid allt för dig, kom ihåg det! Var en vän tillbaka och ge den allt den behöver. :)

    Det var några av mina tips och jag hoppas att ni vill ta del av dem! :) 
 Foto: Asta Finell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Komentera här