söndag 24 april 2011

I- Dagens övning.

Jag lovade er en övning igår, men vi somnade Hannah och jag så ni får den nu av mig istället.

Lära och träna galoppbyten.
När jag lärde Bus att göra galoppombyten, för vilken gren man än tävlar i är galoppbyten en viktig del för att göra det lättare, spara tid och kanske kunna tävla högre klasser i dressyr.

Jag provade supermycket, men sen så gjorde jag en random övning som jag kom på att den är väldigt användbar och världens lättaste! Det enda du behöver är en bom.

Rid en 8a över bommen. Du kan börja i trav. Det viktiga är att tänka på vägarna så man helst inte kommer snett över bommen.
När du sedan kommer i galopp så:
  • Styr du åt det hållet du ska åt.
  • Sätt dig RAKT över hästen så du inte "lägger" dig innåt.
  • Lägg på ytterskänkel. 
  • Lägg över lite vikt åt det hållet du ska byta åt
Denna metod har jag provat  mig fram till och den funkar hur bra som helst. Nu kan vi det. Vi övade ca 2 gånger.

Tänk också på att inte bara sitta och rida runt i "åttan" hela tiden, utan att kanske bryta av på kortsidorna i volten, flytta lite åt båda hållen och arbeta hästen så den inte uttråkad och samma för dig. Det är en superövning som man kan göra flera gånger i veckan.

Dock kanske det inte är så kul att sitta där ett helt pass. Tänk på att variera alla ridpass. Det är varken bra för hästen sen inte kul för dig som ryttare.
Lycka till! //Ina :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Komentera här