fredag 10 juni 2011

I- Svårfångad häst i hagen?

Tänkte ge er lite tips om hur man kan fånga en häst i hagen... Har lärt mig ett jättebra tips från programmet Ponnyakuten. Det använder jag mig av jämt när jag eller någon får problem, främst nere i stora hagen, det funkar 99/100 gånger, dock inte när hela flocken på ca 20 hästar springer runt och nästan över alla.. ;)

1.
Det  är rätt enkelt när man kan det.
- Gå mot hästen tills den har uppmärksamhet mot dig (kollar på dig) och kollar den inte så gå sidleds fram och tillbaka och rör dig hela tiden.
- När du har hästens uppmärksamhet så backar du, utan beröring av hästen så ska du försöka få h*n  att följa med dig, backa i sidleds, rak bakåt och sen när hästen följt dig ett par meter så stannar du och ger belöning. Skulle hästen  inte följa med dig utan titta bort eller gå iväg så gå mot h*n igen och upprepa...

Glöm ej!
~Belöning.
~Prata med hästen, upprepa dess namn ofta och tydligt.
~ Rör på dig hela tiden tills du stannar ocg ger belöning.
~ Var försiktig i fall att hästen sparkar...
-------------------------------------------------------------------------------------------------
2.
Jag har ej provat denna metod men har hört att den kan vara väldigt lyckad om man utför den rätt.
Du ska "valla" hästen frammåt, låt den inte stanna bara följ efter hästen och valla den framåt, börjar den springa så följ med den, spring efter och fös den framåt.
När hästen ger sig och du kan fånga den så ge den belöning...
Inte riktigt säker på denna metod men tror dock att det finns massor av tillägg till min text så man försåt den mer utförligt om man inte skulle förstå min! ;)


Lycka till! :)  //Ina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Komentera här